Nyttig träning

Charlotte KallaLängdskidåkning är en av de bästa träningsformerna. Till skillnad från många andra former av konditionsträning aktiverar skidåkning nämligen hela kroppen.

Längdskidåkare har den bästa konditionen. De spelar ingen roll vad triatleterna säger. När man mäter kondition hos idrottare gör man det genom att titta på deras syreupptagningsförmåga, och i sådana tester hamnar alltid längdskidåkare i topp. Detta beror på att man i skidåkning aktiverar både över- och underkroppen. Hjärtat ska inte bara förse benen med syresatt blod, utan även armarna och resten av överkroppen. Variationen i ansträngning mellan uppför och utför gör också att skidåkningen automatiskt får inslag av intervallträning, vilket ökar syreupptagningsförmågan ytterligare. Mer om skidåkningens positiva effekter på konditionen finns att läsa här.

Muskler och D-vitamin

Men det slutar inte där. Förutom syreupptagningsförmågan bygger skidåkningen även muskler, även om skidåkare på elitnivå kompletterar med styrketräning för att prestera ännu bättre i spåren. Musklerna i bålen aktiveras, vilket har flera positiva effekter för styrkan och stabiliteten i kroppen. Dessutom förbränner en skidåkare upp till 600 kalorier i timmen, och den siffran gäller för vanliga motionärer. Detta beror på att skidåkningen aktiverar flera muskelgrupper på samma gång. Det talas mycket om allsidig träning idag, och längdskidåkning är en allsidig motionsform.

Mycket av det som nämnts kan man uppnå även genom att åka längdskidor, men det finns rön som tyder på att just träning i kyla har ytterligare hälsoeffekter. Fysisk aktivitet i kyla minskar risken för influensa med 20-30 %, enligt en studie. Risken för influensa brukar vara som störst i februari, den månad som för det mesta är den kallaste i hela Sverige. Att träna i kyla gör också att man blir snabbare – upp till 29 % snabbare enligt en studie från Northern Arizona University. Om man har turen att åka i strålande sol (inte helt ovanligt i februari) bildar kroppen också D-vitamin, som stärker skelettet och immunförsvaret.